SESAR ÇALIŞTAYI İTÜ’DE DÜZENLENDİ

İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) 20-21 Mart 2013 tarihleri arasında, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) desteği ile gerçekleştirilecek olan Avrupa Tek Hava Sahası Hava Trafik Yönetimi Araştırmaları (SESAR) Ortak Girişimi Çalıştayı’na ev sahipliği yaptı.

Türkiye’nin SESAR süreçlerine aktif katılım sağlaması amacıyla düzenlenecek ve iki gün sürecek çalıştaya, başta SESAR ve EUROCONTROL yetkilileri olmak üzere uluslararası katılımcıların yanı sıra, Ulaştırma Bakanlığı, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Devlet Hava Meydanları İşletmesi, TÜBİTAK, Savunma Sanayii Müsteşarlığı, Anadolu Üniversitesi, THY, Aselsan, TUSAŞ, Havelsan, Roketsan gibi kurum ve üniversitelerden sektör temsilcileri, yetkililer ve araştırmacılar katıldı.

  

SESAR Projesi hava trafik yönetimi açısından sivil havacılığın şekillenmesi ve teknolojik altyapısının geliştirilmesi anlamında yüzyılın en büyük projelerinden biri sayılıyor. Avrupa Birliği (EU), Avrupa Seyrüsefer Emniyet Teşkilatı (EROCONTROL) ve havacılık endüstrisi firmalarının paydaşlıklarıyla 2.1 Milyar Avroluk bütçeye sahip olan SESAR Projesi, havacılıkta çığır açması beklenen yeni teknolojilerin tanımlanması, geliştirilmesi ve mevcut hava taşımacılığına entegrasyonu açısından oldukça öneme sahiptir.

İkinci Dünya Savaşı sonrası haberleşme teknolojileri ve havacılık prosedürlerine dayanan mevcut hava trafik yönetim sistemlerinin, 2030 yılında iki katına çıkması, hava trafiğinin ve getireceği problemlerin üstesinden gelmesinin mümkün olmadığı öngörülüyor. Tamamlanma tarihi olarak 2020 yılı not edilen SESAR Projesi sonucunda, Türkiye’nin de dahil olduğu Avrupa Hava Sahasında Hava Trafik Yönetimi maliyetlerinin %50 azaltılması, hava trafik kapasitesinin üç katına çıkarılması ve hava taşımacılığı güvenlik faktörlerinin de on kat artırılması hedefleniyor. Bunun yanı sıra dolaylı faydalar arasında, Avrupa Hava Sahasında hava taşımacılığından kaynaklanan yıllık ortalama 130 Milyon tona ulaşan karbondioksit (CO2) gazı salınımının %10 düşürülmesi, daha uzun uçuş zamanlarının kısaltılması, havalimanı rötarlarının azaltılması ve yıllık ortalama 5 Milyar Avro ek maliyete neden olduğu tahmin edilen  (%6-12 oranında daha pahalı bilet ücretleri anlamına gelmektedir) verimsiz prosedürlerin modernize edilmesi beklentiler arasında yer alıyor. Bu hedeflerin yanı sıra 2020 yılı sonrası yenilikçi hava trafik yönetim teknolojilerinin ve fonksiyonlarının geliştirilmesi amacıyla SESAR Projesi, İTÜ Kontrol ve Aviyonik Laboratuvarı’nın da SecureDataCloud, AUTOFLY-Aid ve Resilience2050 projeleriyle dahil olduğu Uzun Vadeli ve Yenilikçi Çalışma Paketi (WP-E) çatısı altında araştırmalar sürdürülüyor.



Hava Trafik Yönetimi ve Sivil Havacılık açısından çığır açacak araştırma ve teknoloji geliştirme faaliyetlerinin sürdürüldüğü günümüzde, bu faaliyetlerde aktif rol almak ülkemiz için önemli fırsatlardan biri olarak değerlendiriliyor. Bu amaçla 20-21 Mart 2013 Tarihinde İTÜ’de gerçekleştirilecek SESAR Çalıştayı yanı sıra, Mayıs 2014 tarihinde ABD Sivil Havacılık Dairesi (FAA), Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi (NASA), Avrupa Hava Seyrüsefer Güvenlik Teşkilatı (EUROCONTROL) ve Ortak Planlama ve Geliştirme Dairesi’nin (JPDO) sponsorluklarında gerçekleştirilecek ve İTÜ’nün ev sahipliğini yapacağı ‘Uluslararası Hava Taşımacılığı Araştırmaları Konferansı’ (International Conference on Research in Air Transportation – ICRAT’14) dünyada süregelen hava taşımacılığında önde gelen araştırma ve geliştirme faaliyetlerinde paralellik yakalamak adına kilometre taşı olacağı öngörülüyor.


İTÜ Kurumsal İlişkiler ve Mezunlarla İletişim Ofisi
İTÜ Ayazağa Kampüsü, Süleyman Demirel Kültür Merkezi, 34469 Maslak, Sarıyer/İstanbul
mezun@itu.edu.tr
Telefon ve Faks: (212) 285 30 80