Türkiye'nin Tek Deney Havuzu İTÜ'de
Ata Nutku Gemi Model Deney Laboratuvarı ülkemizdeki tek deney havuzu Ata Nutku
Gemi Model Deney Laboratuvarı Sorumlusu Prof. Dr. Emin Korkut, 1953 yılında ilk
defa Ordinaryüs Profesör Ata Nutku tarafından, Gemi Enstitüsü adıyla İTÜ Taşkışla'da
kurulan laboratuvarın bugün alanında Türkiye'nin tek deney havuzu olduğunu söyledi.
1988 yılında Gemi İnşaatı ve Deniz Bilimleri Fakültesi'nin Ayazağa Kampüsü'ndaki
yeni binasına taşınması ile Taşkışla'daki deney havuzu terke dilerek yeni yapılan
160 metrelik havuz devreye girdiğini söyleyen Korkut, 1993 yılında deney havuzunun
adı kurucusuna ithafen Ata Nutku Gemi Model Deney Laboratuvarı olarak değiştirildiğini
belirtti. Korkut, Ata Nutku Gemi Model Deney Laboratuvarı alanında ülkemizdeki tek
deney havuzu olduğuna dikkat çekerek, sivil ve askeri gemi sektörüne uzun yıllardan
beri hizmet ettiğini kaydetti.
HAVUZDA HER TÜRLÜ YAPININ DENEYİ YAPILABİLİYOR
160 metre boyundaki Deney Havuzu, 6 metre genişliğinde ve 3.4 metre derinliğe sahip.
5 metre boya kadar modeller bir çekme arabasıyla sakin suda saniyede 6 metre hıza
kadar çekilebiliyor. Direnç, sevk, iz ölçme, açık su pervane, akım görüntüleme ve
özel deneyler (açık su yapıları, denizaltı vb.) yapılabilmektedir diyen Prof.Dr.Korkut,
dalga üretici cihaz ile de düzenli ve karışık dalgalarda her türlü yapının deneyleri
gerçekleştirildiği bilgisini de verdi. 6x1,5x0.7 metre boyutlarındaki Sirkülasyon
Kanalı'nda saniyede 2 metre akım hızı sağlanabiliyor ve özellikle akım görüntüleme
deneyleri yapılabiliyor. Modelhanede değişik malzemelerden her türlü boyut ve tipte
deniz aracının modeli imal edilebiliyor. Deneysel imkanların yanı sıra laboratuvarda
lisanslı veya fakülte personeli tarafından geliştirilmiş çok sayıda bilgisayar yazılımı
bulunuyor. Bu programlar dizayn sürecinde form optimizasyonu, direnç, güç, sevk,
takıntı dizaynı, denizcilik, manevra ve mukavemet gibi temel konularda deneysel
çalışmaları destekliyor.
DONANMAMIZIN İHTİYACI OLAN DENEYLERDE YAPILABİLECEK
Halen, Kavitasyon Tüneli'nde açık su pervane ve kavitasyon, deneyleri yapılan laboratuvarda
önümüzdeki 4 yıl içerisinde SSM'den sağlanan proje desteğiyle tünel özel deneylerinde
yapılabileceği hale getirilip modernize edilerek özellikle Donanmamızın ihtiyacı
olan deneyler için kullanılabilecek. Böylece ülkemiz için önemli bir eksiklikte
giderilmiş olacak.
GEMİ SEKTÖRÜNÜN CAN SİMİDİ
Ata Nutku Gemi Model Deney Laboratuvarını Gemi sektörünün bir çözüm merkezi olarak
kabul edilebileceğini vurgulayan Prof.. Dr. Emin Korkut, Türkiye'de bu alanda hizmet
veren tek kuruluş olduklarını bir kez daha yineleyerek şunları söyledi: " Laboratuvar,
1960 yılından bu yana büyük çoğunluğu son 20 yıl içinde merhum Prof. Dr. Yücel Odabaşı'nın
Türkiye'ye dönüşüyle birlikte 400'e yakın deneysel proje ile ülkemizin gemi inşaatı
teknolojisine önemli katkılar sağlamıştır. Özel sektörün yanında resmi, askeri gemi
sektörüne de hizmet verilmektedir. Savunma Sanayi Müsteşarlığı, Pendik Tersane Komutanlığı,
Gölcük Tersane Komutanlığı ve İDO ile çok yakın çalışmalarımız olmaktadır. MİLGEM
optimizasyon çalışmaları ve ilgili deneyler de burada yapılmıştır. Yeni tip karakol
botunun ihale öncesi ve ihale sonrası deneyleri de laboratuvarımızda yapıldı. Ayrıca
Savunma Sanayi Müsteşarlığı (SSM)'nın son yıllardaki yerli gemi siparişlerinde laboratuvar
olarak hizmet verilmektedir."
YURTDIŞINDA DA HİZMET VERİYOR
Yurtdışından da çeşitli firma ve kuruluşlara hizmet verildiğine söyleyen Korkut,
Uluslararası EUCLID (NATO) projesinin de bu havuzda gerçekleştirildiğini ifade etti.
Korkut, sözlerine şöyle devam etti: " Bu projede tek tekneli su üstü savaş gemileri
için en iyi direnç ve denizcilik kabiliyetlerine sahip optimum tekne geometrilerinin
geliştirilmesini sağlayacak sayısal yöntemler geliştiriş ve deneysel olarak kanıtlanmıştır.
Ayrıca laboratuvarımızda Prof. Dr. Mustafa İnsel'in yürütücülüğünü yaptığı SMOOTH
isimli Avrupa Birliği Projesinin ilgili model deneyleri de gerçekleştirilmiştir.
Laboratuvarımızın sektör ile olan bağlantısının en iyi göstergesi 2008 yılının Mayıs
ayında büyük katkısı Düzgit Gemi İnşa San. tarafından sağlanan ve Beşiktaş Grup'un
da desteğiyle model imalat tezgahımız 5 eksenli CNC haline getirilmiştir."
|